Sık Sorulan Sorular

Öğretim Elemanı SSS

Dersler, Marmara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi'nin yönetimindeki Uzaktan Eğitim Sistemi(UES) üzerinden gerçekleştirilecektir.

Uzaktan Eğitim Sistemi, eğitim programlarının yönetimi, belgelenmesi, izlenmesi, raporlanması ve yayınlanmasını sağlayan web tabanlı bir yazılım uygulamasıdır. UES, hem eş zamanlı hem de ayrı zamanlı derslerde çevrimiçi içerik için bir platform görevi gören çeşitli kullanımları destekler. UES, üniversitemizde kullanılan, öğretim elemanlarımız tarafından yönetilen eğitimler veya harmanlanmış eğitim için sınıf yönetimi sunabilmektedir.

UES’e “ https://ues.marmara.edu.tr ” web adresinden erişebilirsiniz.

UES' ni sorunsuz kullanmak için aşağıda belirtilen özelliklere sahip olduğunuzdan emin olun:

  • İndirme 12Mbit, yükleme 2Mbit üzerinde internet bağlantısı
  • Güncellemeleri yapılmış bir internet tarayıcısı (Tercihen Google Chrome)
  • Ders katılımına göre değişmekle birlikte bilgisayara bağlı ve çalışır durumda bir web cam, mikrofon ve hoparlör/mikrofonlu kulaklık

UES’e giriş için Bilgi Yönetim Sistemi (BYS) kullanıcı adı ve şifre bilgilerinizi kullanabilirsiniz.

Giriş bilgilerinizi unuttuysanız,  https://pbys.marmara.edu.tr  adresine tıklayın. Giriş sayfasındaki "Şifremi unuttum" veya “Kullanıcı adımı unuttum” bağlantısına tıklayın. Bu sayfadaki adımları takip ederek kullanıcı adı hatırlama ve şifre değiştirme işlemlerini yapabilirsiniz.

Vereceğiniz dersler BYS’de tanımlanmaktadır. Öğretim elemanları, UES’ de verecekleri derslerin detaylarını BYS’ den takip edebilirler. UES’de vereceğiniz dersin, Biriminiz Öğrenci İşleri veya Bölüm/Ana Bilim Dalı Başkanlığı tarafından BYS’ de UZEM Dersi seçeneğinin aktif hale getirilmesi gereklidir.

Uzaktan eğitimle verdiğiniz dersleri görebilmek için önce UES' ye giriş yapmanız gereklidir. UES’ ye giriş yaptıktan sonra ilk gelen ekranda “Derslerim” başlığı altında size atanmış tüm derslerin bir listesini görebilirsiniz. Bu liste doğrudan BYS’ den alınmaktadır. Bu nedenle hiç bir öğretim elemanına manuel ders ataması yapılmamaktadır. Bu alanda görünmeyen derslerinizin BYS’de UZEM Dersi seçeneği aktif olmadığı için görülmemektedir.

UES 'de aktiviteler (canlı dersler hariç) o dersin öğretim elemanı tarafından oluşturulabilir, düzenlenebilir. Öğretim elemanları, aktivitelerin yönetilmesinden sorumludur. Marmara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezi'nin öğretim elemanlarının aktivite oluşturulması konusunda hiçbir sorumluluğu bulunmamaktadır. Ancak merkez öğretim elemanlarına sağlıklı bir şekilde aktivite oluşturabilmeleri için gerekli olan altyapıyı sunmakla ve öğretim elemanlarının karşılaşabileceği teknik sorunları çözmekle sorumludur.

UES 'de Ödev, sınav, forum, doküman, anket, video, link, sanal sınıf (canlı ders) aktiviteleri bulunmaktadır.

UES 'de size atanmış her bir ders, o dersin öğretim elemanı ve öğrencilerinin eş zamanlı katılımı ile işlenir. Her hafta BYS’de bulunan ders programında belirtilen gün ve saatte öğretim elemanı ve öğrenciler daha önceden eklenmiş Sanal Sınıf (canlı ders) oturumunda bir araya gelerek sesli ve görüntülü iletişim kurabilirler. Bu canlı dersler sistem tarafından otomatik olarak kayıt altına alınır ve sonradan kaydedilmiş canlı ders izlenebilir.

Öğretim elemanı sanal sınıfta işlenen tüm derslere yalnızca UES üzerinden katılabilirler. UES 'ye giriş yaptıktan sonra sanal sınıfta işlenen canlı derslere katılmak için önce ilgili dersin sayfasını açın. Açılan sayfada, ilgili haftanın durum kısmında başladı yazan aktivitenin isminin üzerine tıklayın. UES 'den Sanal Sınıf yazılımına otomatik olarak geçiş yapılacaktır. Eğer ki, ders sayfasında çok sayıda aktivite varsa sadece Sanal Sınıf aktivitelerini görüntülemek için ders sayfasının sol üstünde yer alan Hafta / Aktivite / Karışık / Ünite butonunu kullanarak filtreleme yapabilirsiniz.

*  Gözden geçirmeniz gereken ögeleri sıralayacak olursak;

 

  • Bilgisayar veya mobil cihaz (Telefon veya Tablet) :

 

Bilgisayarınız ve mobil cihazınız olmazsa olmaz ögelerdendir. Bir sanal sınıf eğitmeni olarak bu cihazlardan birini kullanarak canlı yayın yapmayı planlıyorsanız, almanız veya kullanmanız gereken cihazın belli bir güce sahip olması gerekir.

Sorunsuz bir canlı ders veya konferans için aşağıdaki minimum sistem gereksinimlerini karşılamanız gerekir. Bu sistem gereksinimlerinden daha düşük özellikte bir sistem ile canlı ders yapmaya çalışmanız durumunda, canlı derste aksaklıklar yaşayabilir veya canlı dersi gerçekleştiremezsiniz

 

**Bilgisayar Sistemim Nasıl Olmalı?

RAM Gücü

Yeni gelişen işletim sistemleri, yazılımlar ve özellikle tarayıcı yazılımları sisteminizden ciddi bir RAM tüketmektedir. İyi performanslı sorunsuz bir canlı yayın için “8 GB RAM” kapasitesine ihtiyacınız var. Bunun altında kalan RAM boyutlarında, sistemin ve tarayıcıların RAM’i tüketmesi üzerine, RAM’inizin tamamen dolmasıyla birlikte canlı yayınınız sonlanır veya donmalar yaşanmaya başlayabilirsiniz.

İşlemci Gücü

Yine RAM gibi bilgisayarınızda çalışan işletim sistemi ve yazılımları çalıştırmak için belli bir işlem gücüne ihtiyacınız var. Bu işlemleri gerçekleştirmek için bilgisayarınızda en az 4 çekirdekli 1.5 GHz işlem gücünde bir işlemciye sahip olmanız, canlı derslerinizde yeterli olacaktır.

Ekran Kartı Gücü

Bilgisayarınızın görüntü işlemesini sağlayan modülüne ekran kartı denir. Ekran kartınızın 2 GB RAM boyutuna ve 7000 MHz bellek hızına sahip olması görüntü işlemeniz için yeterli gücü sağlayacaktır.

Sabit Sürücü

Sabit sürücü ana bir etken olmasa bile, sabit sürücünüzün hızı ve boş alan kapasitesi önemli bir sorun oluşturabilir. Sabit sürücünüzde her zaman için 10 GB boş alan bulunacak şekilde bırakmanız, sorun yaşamanızın önüne geçecektir.

 

** Telefon ve Tabletler Nasıl Olmalı?

Tablet ve telefonlar sizin için paketlenmiş ürün olarak gelen cihazlardır. Eğer elinizdeki mobil cihaz 3 GB RAM kapasitesi ve 4 çekirdek 1.2 GHz işlemci gücüne sahip bir mobil cihaz ise canlı ders konusunda sorun yaşamanızın önüne geçecektir.

 

  • Elektrik

Bu listede elektrik var. Çünkü sanal sınıf yapmak isteyen eğitmenler, mobil cihazlardan veya diz üstü bilgisayarlardan cihazın bataryasına güvenerek, canlı oturum gerçekleştirmek isteyebilir.

Bu mobil cihazların; pil güçleri azaldıkça sistem özelliklerini kısma olasılıkları bulunur. Cihazın özelliklerinin kısılması durumunda, canlı ders olumsuz etkilenecektir. Her zaman için elektriğe bağlı bir cihazdan, canlı ders vermeye çalışmanızı tavsiye ederiz.

 

  • İnternet bağlantısı

İnternet bağlantısı sistemin en önemli üçüncü unsurudur. Sağlıklı bir canlı ders için indirme ve yükleme hızınız en az 2 Mbit/sn bant genişliğinde olmalıdır. İndirme ve yükleme hızının düştüğü durumlarda, canlı dersinizin kalitesi azalacaktır. En önemlisi de donmalar ve kesilmelerle karşılaşabilirsiniz.

Her zaman; canlı dersin eğitmeni ve katılımcıların internet hızları, minimum 2 Mbit/sn olmasını tavsiye ederiz. Eğer bu hızı yakalamıyorsanız veya kullanıcılarınızın çoğunluğu bu hızı yakalayamıyorsa; ekran paylaşımı yerine, doküman (PDF) paylaşımı ve web kamera görüntüsü ve sesinizi paylaşmak yerine, sadece mikrofonunuzdan ses paylaşımı yapmanızı tavsiye ederiz.

 

  • Ses çıkış cihazı (Hoparlör veya Kulaklık)

Ses çıkış cihazı; yani hoparlör veya kulaklığınızın olması, oturuma sesi ile katılacak diğer eğitmenler ve kullanıcıları duymak için veya açacağınız bir videonun sesini duymak için ihtiyacınızın olduğu cihazlardır.

 

  • Ses giriş cihazı (Mikrofon)

Canlı yayınların ana gereksinimlerinden biri de mikrofondur. Canlı yayın öncesinde, her zaman için mikrofonunuzun ucunun cihazınıza doğru girişine takılı olduğundan emin olunuz. Canlı yayını başlatmadan önce mikrofonunuzu işletim sisteminin ses kaydedicisinden ve canlı ders uygulamasından kontrol ediniz.

Çalıştığından emin olduktan sonra canlı yayını başlatabilirsiniz.

 

  • İnternet Tarayıcı

Tarayıcılar internetin doğuşundan beri var olan yazılımlardır. Fakat biliyorsunuz ki her geçen gün sistem dinamikleri değiştiği gibi tarayıcı dinamikleri de değişiyor. Örneğin; 2020 yılının sonunda, Flash Player desteği bitirilerek, çalışması sonlandırıldı ve bu nedenle tarayıcınız Flash destekli uygulamaları çalıştırmayacaktır. Tarayıcınızı her zaman güncel tutmanız, değişen teknoloji dinamiklerine ayak uydurmanızı sağlayacaktır.

 

Modern Bir İnternet Tarayıcısı Kullanalım

  • Windows işletim sistemine sahip masaüstü cihazlar ve mobil cihazlar için Google Chrome ve Microsoft Edge tarayıcıları en uyumlu deneyimi sağlar.
  • Linux ve Android işletim sistemine sahip masaüstü cihazlar ve mobil cihazlar için Google Chrome ve Chromium tabanlı tarayıcılar en uyumlu deneyimi sağlar.
  • MacOS işletim sistemine sahip Apple masaüstü cihazlar için Google Chrome
  • IOS 12.0 ve üstü işletim sistemine sahip mobil cihazlar (IPhone ve IPad) için Safari
  • Diğer modern tarayıcıları da kullanabilirsiniz. Fakat diğer tarayıcıların desteklemediği fonksiyonları kullanamayabilirsiniz.
  • Fare ve klavye

Çok sık kullandığınız çevre birimleri olan fare ve klavyenizi oturum öncesi kontrol ederek çalışma fonksiyonlarının gerçekleştirildiğinden emin olunuz.

Sorunsuz çalışan fare ve klavye sorun yaşamanızın önüne geçecektir.

 

  • Güncel tutulan işletim sistemi ve yazılımlar

Canlı dersinizi daha sağlıklı verebilmek için işletim sisteminizi, yazılımlarınızı ve tarayıcınızı her zaman güncel tutun.

Güncellemeler; var olan yazılım hatalarının çözümlenmesini sağlayarak, bilgisayarınızın daha doğru çalışmasını sağlayacaktır.

Önemli: Özellikle tarayıcı güncellemelerini kaçırmamalısınız. Sanal sınıf yazılımı tarayıcı üzerinden çalışan platform olduğu için tarayıcı teknolojileri geliştikçe Sanal sınıf yazılımı da gelişiyor. Gelişen yazılımlar güncellenmeyince aksamalara neden olabiliyor. Bu nedenle tarayıcılarınızı her zaman güncel tutmanızı öneririz.

 

 

  • Sanal Sınıf Sistem Kontrolü

Sanal Sınıf sistem kontrolü gerçekleştirmeden derse başlamayın. Sistem kontrolü bölümünde; Durum, Kamera, Ses, Mikrofon ve Bağlantınızı kontrol edebilirsiniz.

 

DURUM: Durum bölümü oturum esnasında hangi özellikleri kullanabileceğinin bilgisinin bulunduğu bölümdür.

KAMERA: Kamera bölümü bilgisayarda bulunan mevcut kameraların listesinin bulunduğu ve kameranın çalışıp çalışmadığı test edilebilecek bölümdür.

SES: Ses bölümü hoparlörden ses gelip gelmediğinin test edildiği bölümdür.

MİKROFON: Mikrofon bölümü bilgisayarda bulunan mevcut mikrofonların listesinin bulunduğu ve çalışıp çalışmadığının test edildiği bölümdür.

BAĞLANTI: Bağlantı bölümü bilgisayarın internet bağlantısının durumunun test edildiği bölümdür.

UES’ deki sanal sınıf ders programları, öğretim elemanları ve öğrenciler Bilgi Yönetim Sistemine (BYS)’ ye giriş yaptıktan sonra sol menüde yer alan Ders Programı sekmesinden sanal sınıf ders programlarını görüntüleyebilirler. Eğer BYS’ deki ders programına ait sanal sınıf aktivitesi UES’ de eklendiyse takvim kısmından ilgili derse ait sanal sınıf aktivitesi bilgilerine ulaşılabilir. Bunun yanı sıra derslerin içerisindeki sayfada haftalık olarak bulunan sanal sınıf aktivitelerinin yanında başlangıç ve bitiş tarih ve saatleri görülebilir. Ayrıca öğretim elemanları duyuru yaparak ders saatlerini duyurabilmektedir. Öğrenciler UES ’deki duyurular sekmesinden ders programıyla ilgili yapılan duyuruları takip edebilirler.

UES' ye girişte kullanıcı adı ve şifresini üst üste hatalı giren kullanıcıların hesabı sistem tarafından şüpheli eylem olarak algılanıp pasifleştirilir. Bu durumla karşılaşan kullanıcılar UZEM’ e destek talebinde bulunmaları gerekmektedir.

Öğretim elemanı, ders sayfasının sağ tarafında bulunan Şubeleri Yönet butonuna tıkladıktan sonra Şube Listeleme sayfasını açarak, o anda seçili olan şubeye kayıtlı ve öğrenci rolündeki tüm kullanıcıların bir listesini görebilir. Bu listede kullanıcıların adı, soyadı, e-postası, rolü ve son giriş bilgileri yer alır. Birden fazla şubenin olduğu derslerde Şubeler listesinden önce şube seçimi yapılmalıdır. Bu doğrultuda Şube Kayıtlı Öğrenci Listesi sayfasında sadece seçilen şubede kayıtlı öğrenci listesi görüntülenir. Tek bir şubeden oluşan dersler için şube seçimi yapılmasına gerek yoktur.

Uzaktan eğitim dersleri için şube birleştirme işlemleri Öğrenci İşleri tarafından BYS’de yapılmaktadır. Birleştirme işlemi yapıldıktan sonra belirli aralıklarla yapılan senkronizasyon işlemi ile güncellemeler UES’e yansıyacaktır. Sistematik veri akışı dikkate alındığında, birleştirme sürecinin başlayabilmesi için öğretim elemanlarının, bu taleplerini dönem başlamadan önce yapmaları gerekmektedir.

Uzaktan eğitimle verilmesi kararlaştırılan derslerin öğretim elemanlarına ait bilgiler, BYS’ den UES’ ne doğrudan aktarılmaktadır. Derslere manuel atama yapılamadığı için UES 'deki her bir derse yalnızca BYS’ de tanımlı öğretim elemanları eğitmen olarak atanmaktadır.

Öğretim elemanları, UES’ ne istedikleri zaman giriş yapabilirler. Ancak Sanal Sınıf oturumları yalnızca ders programında belirlenen gün ve saatte öğretim elemanları ve öğrencilerin aynı anda katılımıyla canlı olarak yapılmaktadır.

Tüm kullanıcıların sisteme giriş ve çıkış zamanı, kayıt olduğu derslerdeki ilerleme durumları,   Sanal Sınıf oturumlarına katılım süreleri ve bu oturumları sonradan izleme süreleri sistem tarafından kayıt altına alınmaktadır. Derslere devam zorunluluğu ile ilgili bilgiler M.Ü. Ön lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğretime İlişkin Usul ve Esaslar kapsamında yer almaktadır.

Öğretim elemanları, ders sayfasında ilgili haftaya ait sanal sınıf aktivitesi altındaki “İşlem” menüsünden Rapor butonuna tıklayarak raporlama yapabilir. Raporlama her sanal sınıf aktivitesi için alınan rapor eğer birden fazla şubeniz varsa her bir şube için ayrı ayrı yapılmalıdır. Sanal sınıf rapor sayfasında öğrencilerin görüntüleme istatistikleri, sanal sınıfa giriş sayıları ve aktivite tamamlama durumları görülebilir.   

Sanal Sınıf raporu, her bir kullanıcının Bitirme Kriterleri kullanılarak hesaplanmış katılım oranı doğrultusunda aktiviteye katılma durumunu gösterir. Raporu yalnızca eğitimci rolündeki kullanıcılar görüntüleyebilir. Katılma durumu; başlanmadı, tamamlanmadı, tamamlandı olarak görülebilir. Aktiviteye katılmış ancak bitirme kriterini tamamlamamış öğrencilerin rapor sayfasındaki durumu "Tamamlanmadı" olarak görünür. Bu öğrenciler Bitirme Kriterini tamamlamadıkları için kendi sayfalarında sanal sınıf kartı üzerinde "Henüz Girilmedi" bildirimini görürler. Diğer yandan aktiviteye katılarak bitirme kriterini yerine getirmiş öğrenciler için rapor sayfasında "Tamamlandı" görünür. Bu öğrenciler ise kendi sayfalarında Sanal Sınıf kartı üzerinde "Katıldı" bildirimini görürler. Eğer rapora göre oturuma canlı olarak katılmış bir öğrencinin katılma durumunda "Tamamlanmadı" yazıyorsa, öğrenciden katılma oranını yeniden hesaplamasın isteyebilirsiniz veya bir müddet bekleyerek sistemin bu hesaplamayı her kullanıcı için yeniden hesaplamasını bekleyebilirsiniz.

UES mobil cihaz ekranına duyarlı bir tasarıma sahiptir. UES, cihazınızın ekran boyutlarını otomatik olarak algılar ve mobil cihazlara uyumlu hale getirir. Mobil cihazınızın internet tarayıcısını kullanarak UES' ne erişebilirsiniz. Bilgisayarda olduğu gibi mobil araçlardan erişimde de Google Chrome tarayıcı kullanmanız önerilmektedir.

Ders programları UES kapasitesi, sistemin eş zamanlı Sanal Sınıf yükü ve eş zamanlı çevrimiçi kullanıcı sayısı göz önünde bulundurularak titizlikle hazırlanmıştır. Tüm üniversitenin UES’ den en verimli şekilde yararlanabilmesi için sanal sınıfa vaktinden erken başlamak, geç başlamak veya dersi uzatarak bir sonraki saat dilimine taşırmak sizden önceki veya sonraki ders yoğunluğuna etki ederek sistemin ağırlaşmasına etki edebilir. Bu sebeple öğretim elemanlarının mümkün olduğunca ders programına uygun hareket etmeleri UES' nin sağlıklı çalışabilmesi için oldukça önemlidir.

UES' de derse yeni bir aktivite olarak Ödev ekleyebilirsiniz. Ödeve son teslim tarihi verebilirsiniz. Öğrenciler hazırladıkları ödev dokümanlarını bu aktivite üzerinden öğretim elemanıyla paylaşabilirler. Ödev aktivitesi ile ilgili ayrıntılı bilgi için http://online.marmara.edu.tr/ sayfasındaki eğitim dokümanı ve videosunu kullanabilirsiniz. 

Ödev aktivitesine dersi alan öğrenciler öğretim elemanın belirlediği son teslim tarihine kadar .pdf, .docx, .xlsx, .pptx, .zip, .rar, .jpg, … şeklinde doküman olarak ödevlerini yükleyebilirler. Uygun olmayan dosya tipleri için uyarı çıkmaktadır. Yüklenebilecek maksimum dosya boyutu 200 Mb'dır. Sistem her defasında yalnızca bir dokümana izin vermekte, çoklu doküman yüklemeyi engellemektedir.  Ödevlerin birden fazla dosya barındırması gerektiğindeZIPveya RAR dosyası içinde tek bir dosya halinde yüklenmelidir.

Öğretim elemanı dersine ödev aktivitesi eklediyse ve bunu hiçbir öğrenci göremiyorsa, öğretim elemanının aktivite ayarlarını kontrol etmesi gereklidir. Zamanlama kriteri öğretim elemanı tarafından yanlış girilmiş olabilir. Ödev aktivitesi ile ilgili ayrıntılı bilgi için http://online.marmara.edu.tr/ sayfasındaki eğitim dokümanı ve videosunu kullanabilirsiniz.

Ara sınav, yarıyıl sonu veya dönem içinde yapılan her türlü ölçme ve değerlendirmeyle ile ilgili kararlar üniversitemizin Akademik Takvim http://takvim.marmara.edu.tr/, kurumsal web sayfası,  Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı https://oidb.marmara.edu.tr/sayfasındaki duyurulardan takip edilebilir.

Yükleme sayısı, öğrencinin sisteme yüklediği ödev dosyasını, kaç kere değiştirebileceğini belirlemektedir. Yani Ödev aktivitesi için 5 yükleme hakkı verdiğinizde; öğrenciler son teslim tarihine kadar sisteme yükledikleri ödevi 5 defa silme ve yerine yenisini yükleme hakkına sahip olur. Bu özellik bir nevi öğrenciler için ödevi düzeltme sayısı gibi düşünülebilir. Öğrenciler ödev yükleme sayfasında her defasında sadece 1 doküman yükleyebildikleri için birden fazla doküman yüklemeleri gereken durumlarda sıkıştırma programlarını(Winrar, Winzip, vb) kullanarak dokümanlarını tek bir dosya haline getirip yükleme yapabilirler. Bu kapsamda mobil cihaz kullanan öğrenciler için mobil doküman sıkıştırma uygulamaları kullanılabilir.

Bu sorunun çözülebilmesi için sildiğiniz aktivitenin adını, tarihini, saatini ve aktivitenin içinde bulunduğu dersin adını UES 'de bulunan yardım masasından yeni talep açarak UZEM' ne bildiriniz. Ayrıca çözüm için teknik ekiple iletişime geçileceği ve iş yükü yoğunluğu bakımında hemen sonuç alınmayabileceğini de göz önünde bulundurunuz.

Sunucuların yoğunluğuna göre ders kayıtlanmalarının paketlenmesi gerçekleşmektedir. Bu on beş dakika içinde olabildiği gibi, sunucularda aşırı iş yükü olması durumunda birkaç günü alabilmektedir. Bu süre sonrasında tekrar izlenebilmektedir. Sorunun devam etmesi durumunda https://uzem.marmara.edu.tr/destek adresine bildirilebilir.

BYS ve UES’ de belirlenen saatlerde öğrencilerinizin sınava girmeleri veya ödevleri yüklemeleri gerekmektedir. Sizin sistemde aktif bulunmanız gerekmemektedir. Ancak sınav soruları ilgili anlık geri dönüşleri takip etmeniz bakımından arada bir sınavın işlenişini kontrol etmeniz faydalı olabilir.

HIZLI ERİŞİM